Strenger straffen of strenger belonen? - Reisverslag uit Best, Nederland van Lisanne de Wert - WaarBenJij.nu Strenger straffen of strenger belonen? - Reisverslag uit Best, Nederland van Lisanne de Wert - WaarBenJij.nu

Strenger straffen of strenger belonen?

Door: Lisanne de Wert

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 November 2017 | Nederland, Best

Hoi lezers!

Jullie zijn beland op de website van juf de Wert. De komende 5 maanden ga ik jullie meenemen in mijn ontwikkeling als docent op pedagogisch gebied. Ik zit namelijk in de afrondende fase van mijn lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn en ik sta te trappelen om mijn diploma in ontvangst te nemen.

Voordat het zover is ga ik met veel enthousiasme starten aan mijn onderzoek OPH: Onderwijs Pedagogisch Handelen. Waarom? Omdat ik een interessant vraagstuk ga onderzoeken waardoor ik wellicht meer energie krijg van mijn leerlingen in plaats van dat lesgeven me energie kost.

De doelgroep waar ik mee werk zijn eerstejaars vmbo basis leerlingen van het Hub van Doornecollege in Deurne. Ik vind de leefwereld van deze leerlingen en het puberbrein erg interessant, tegelijkertijd vind ik het gedrag van deze leerlingen lastig omdat ze regelmatig van de hak op de tak springen en een korte spanningsboog hebben.

Op dit moment ben ik nog zoekende te bepalen welk gedrag van de leerlingen in de klas gewenst is en welk gedrag ongewenst is. Het vraagstuk dat ik ga onderzoeken is:
Hoe kan ik ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag?
Ik wil een docent zijn die leerlingen stuurt door middel van een positieve benadering. Zelf vind ik het ook heel prettig om positief benaderd te worden.

Omdat ik mijn netwerk op LinkedIn heb ingezet ben ik aan een interessante bron gekomen, namelijk PBS in de klas. In deze methode gaat de aandacht vooral uit naar de docent. Gewenst gedrag wordt versterkt en ongewenst gedrag wordt voorkomen. Met praktische gedragsinterventies kun je het klassenmanagement verbeteren (Simonsen & Meyers, 2016). Een docent van het Corderius college in Amersfoort heeft me zelfs uitgenodigd om een keer te komen kijken bij hun op school, zij werken met PBS in de klas. Super!

Ben je benieuwd hoe ik mezelf de komende maanden ga ontwikkelen binnen mijn huidige school, het Hub van Doornecollege? Wil je niets missen van de theorie die ik ga onderzoeken? Hoe mijn dag is verlopen bij het Corderius college in Amersfoort? Neem dan een kijkje op mijn site. Ik zal jullie zoveel mogelijk meenemen in mijn ervaringen en leerzame momenten in en buiten de klas. Maar ik ben ook benieuwd wat jullie ervan vinden, dus laat gerust een berichtje achter als je mijn verhaal hebt gelezen.

Lieve groeten,
Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 16 Nov. 2017
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 4929

Voorgaande reizen:

13 November 2017 - 21 April 2018

Mijn OPH reis

Landen bezocht: